Jdi na obsah Jdi na menu
 


Elektronická homilie III. neděle postní

Elektronická homilie III. neděle postní

article preview

Bratři a sestry,

Boží jméno z dnešního starozákonního čtení představují v hebrejštině čtyři písmena, JHVH, která poukazují na plnost bytí. Pánem nad existencí, bytím, je Bůh = Hospodin, který se představuje svému lidu prostřednictvím Mojžíše. Věřit v takového boha tedy zasahuje celé bytí člověka, nedá se o víře přesvědčovat pouze slovy a ani se nedá slovy na víru v Boha lanařit. To za člověka mají udělat jeho skutky a postoje víry, podle kterých poznáme předně my sami, že patříme k Tomu, který je, a že jsme hodni bytí a života v Bohu, se všemi dobry, které to pro nás znamená.

Opak bytí je jeho nedokonalost, které říkáme dobro částečné, tedy zlo, a to nás neohrožuje pouze navenek, ale především vnitřní destrukcí a jejím propojením se všemi typy zla mezi sebou, k dosažení většího destruktivního účinku zla. Ježíš se dnes dostává v evangeliu do podobné situace, do které by se dostal v naši dnešní době a v našich posledních dnech, jako by komentoval podobné neštěstí, které je na Ukrajině. Neopomněl však poukázat na propojení zla s tím největším, tedy hříchem.

Aby podobná neštěstí, jakými jsou zřícení věže, anebo válka, nemohla na nás dopadnout svou fatální destrukcí, jsme vybízeni, abychom se zříkali a zbavovali nejhoršího atomového spouštěče zla, lidské zloby v podobě hříchu. Ježíš nabádá k obrácení, které je jako náprava toho, co jsme zavinili, jedinou správnou cestou a životním stylem, který nás může zachránit a zabránit tomu, aby se zlo šířilo.

V týdnu jsme ve čtvrtek slyšeli postní evangelium o boháči a Lazarovi, podané sv. Lukášem. Lazar. Posetý ranami a vředy, je obrazem trpícího Krista, posetého ranami za naše hříchy. Takový příměr rozebírá i několik žalmů starého zákona.

Boháč pak žádá z pekla znamení mrtvých po Abrahámovi pro své příbuzné, kterým bylo nabídnuto, jako záchrana, znamení proroka Jonáše, kterým je pokání. On toto odmítl, a proto není žádná možnost, aby kdokoli „smočil prst a ovlažil mu suché rty, neboť se trápil v tom plameni“. Božím znamením pro lidi, Jonášovým znamením, je Syn člověka, Ježíš sám, a ten je spojen se svým velikonočním tajemstvím smrti a zmrtvýchvstání.

Podobenství o Boháči a Lazarovi pak vypovídá o nejdůležitějším rozhodnutí člověka za pozemského života, a tím je víra.

Amen

P. Miloslav Paclík

 
 


Poslední fotografie


Archiv

Kalendář
<< duben / 2024 >>


Statistiky

Online: 2
Celkem: 40497
Měsíc: 2146
Den: 90